Zorgstructuur
Zorg op Al Wafa
Passend onderwijs staat centraal op Al Wafa. Dit betekent dat alle leerlingen recht hebben op goed onderwijs dat aansluit bij hun mogelijkheden en onderwijsbehoeften.
Handelingsgericht werken
Om de leerlingen van passend onderwijs te kunnen voorzien, werkt Al Wafa handelingsgericht. Dit staat ook wel bekend als HGW. Het handelingsgericht werken wordt gekenmerkt door een zich steeds herhalende cyclus van waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren; en dit op verschillende zorgniveaus binnen de school. Hieronder treft u enkele voorbeelden van ons cyclisch werken uitgeschreven.
Enkele voorbeelden vanuit onze HGW-cyclus
- Op Al Wafa brengen we de stimulerende en belemmerende factoren van het kind in kaart, om te begrijpen hoe we de ontwikkeling van het kind beter kunnen begeleiden.
- Er vindt meerdere malen per jaar een groepsbespreking plaats, waarin de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen (a.d.h.v. toetsresultaten en observaties) wordt besproken en wordt gekeken naar de vormen van ondersteuning een kind en mogelijk de leerkracht nodig heeft..
- Enkele malen per jaar is er de mogelijkheid voor u als ouder om in gesprek te gaan met de leerkracht over de ontwikkeling van uw kind; ook gaat de leerkracht frequent het gesprek aan met het kind om de reflectie op het eigen leren te stimuleren.
Het handelingsgericht werken doen we sámen, oftewel Al Wafa kent in deze zeer veel waarde toe aan de inbreng van de leerling, de betrokkenheid van ouders en de vertrouwelijke samenwerking met school.
Basisondersteuning en extra ondersteuning op school
Soms kan een leerling vastlopen in zijn of haar ontwikkeling. Dit kan bijvoorbeeld zijn op het gebied van leren of in de omgang met anderen of de eigen emoties. In het kader van passend onderwijs kan er dan sprake zijn van de noodzaak van meer dan alleen basisondersteuning, namelijk extra ondersteuning.
Het Samenwerkingverband (SWV) stelt de scholen in de gelegenheid om extra ondersteuning in te zetten. Deze extra ondersteuning wordt vormgegeven in arrangement en kan geschieden in samenwerking met deskundige partners. De extra ondersteuning kan zich bijvoorbeeld richten op het ondersteunen van een kind met een specifieke leerstoornis dan wel het begeleiden van een kind bij sociaal-emotionele problemen.
Deze extra ondersteuning kan verschillende vormen, invulling en doelen betreffen, maar heeft één gemeenschappelijk kader: het voorzien van de leerling (en diens omgeving) in de specifieke ondersteuningsbehoeften om hem of haar verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling binnen de school. Wanneer het kind zich met deze vorm van extra ondersteuning niet voldoende blijft ontwikkelen, dan kan in het belang van de ontwikkeling van het kind en in samenspraak met ouders, gekeken worden naar een andere passende onderwijsplek.