Middenbouw, groep 3,4,5
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
In groep 3 staat het leren lezen centraal. Onze school maakt gebruik van de methode Veilig Leren Lezen (VLL) Kim-versie. De methode is besteed veel aandacht aan verhalen voorlezen, woordenschatuitbreiding, creatieve activiteiten met letters en spel.
Gedurende het jaar worden twaalf leeskernen aangeboden, opklimmend in moeilijkheidsgraad. Zijn het bij de start nog klankzuivere woorden als kam of vis, daarna leren de leerlingen twee- en drielettergrepige woorden. In de methode is spelling- het goed schrijven van woorden- opgenomen. In de pas met het leren schrijven van woorden leren de leerlingen het methodisch schrijven (letters en woorden) met Pennestreken. T/m groep 8 wordt deze schrijfmethode gebruikt.
VLL sluit heel goed aan bij onze methodes van Technisch lezen Estafette,Taal in Beeld en Spelling in Beeld. Bij het doorlopen van de methode in de verschillende jaarklassen is de structuur steeds hetzelfde. Taallessen: taalbeschouwing, spreken/ luisteren, woordenschat en schrijven. Wat eerder is geleerd, vormt de basis voor verdere verdieping en verrijking in de volgende leerjaren.
Vanaf groep 1 t/m 8 wordt op onze school Rekenrijk gebruikt voor rekenen. In groep 1 en 2 wordt ingezet wat op dat moment gevraagd wordt, vanaf groep 3 is de leerlijn opklimmend in moeilijkheidsgraad. Leerlingen leren rekenen in betekenisvolle contexten, duidelijke herkenbare ervaringen uit de leefwereld.
BLINK is onze wereldoriëntatie methode, een digitale methode. Aan de hand van thema's worden onderzoeksvragen opgesteld. De leerlingen doen onderzoek en proberen zo antwoorden op vragen te vinden. Bij de methode spelen ICT vaardigheden een belangrijke rol.
Vanaf groep 5 leren de leerlingen studievaardigheden met de methode BLITS.