De Vreedzame School
Op de Amsterdamse Familie School Al Wafa is iedereen welkom. Amsterdam is een diverse stad. Maar ook binnen de school en in de groepen is veel diversiteit. Dat betekent dat we veel van elkaar kunnen leren. Burgerschapsvorming vinden we heel belangrijk: de persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Zo doen onze leerlingen niet alleen kennis op over de verschillen, maar leren ook respect te hebben voor de verschillen. We zijn allemaal anders (blok 6 de vreedzame school).
In onze vreedzame school ontwikkelen leerlingen sociale vaardiheden, die gericht zijn op het omgaan met elkaar, zorgen voor elkaar, actief verantwoordelijk willen zijn voor elkaar en democratische beslissingen te nemen. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat ieder kind zich sterk en kundig voelt om zich in de huidige samenleving te kunnen redden.
Leerlingen willen gezien en gehoord worden. Zo leren onze leerlingen zich open te stellen voor anderen en verschillen tussen mensen te accepteren. Leerlingen beseffen dat ze samen verantwoordelijk zijn voor hun groep, de school en de samenleving en dat ze zich actief moeten inzetten voor een fijn en veilig klimaat. Hierbij hoort ook het constructief oplossen van conflicten.
De Vreedzame School sluit aan bij de kernwaarden van Al Wafa: identiteit, betrouwbaarheid, verbondenheid, veiligheid en kwaliteit. Iedere leerling mag zijn wie hij/ zij is. Door zich verbonden te voelen met de medeleerlingen en het vertrouwen te krijgen van de leerkrachten en directie op school groeit het vertrouwen in elkaar. Zo bouwen we samen aan een prettig, veilig klimaat, waarbij sociaal- emotioneel welbevinden en leren hand in hand gaan. Een professionele leer- en leefgemeenschap als voorbereiding op de maatschappij. De school als oefenplaats voor later.
Gedurende het schooljaar wordt de ontwikkeling van de individuele leerlingen en de groep in kaart gebracht. We gebruiken hiervoor vragenlijsten over het groepsklimaat en de veiligheidsthermometer.
Om de competenties te ontwikkelen bij de leerlingen worden de lessen van de Vreedzame School ingezet. De Vreedzame School bestaat uit zes blokken met lessen. Ieder blok heeft zijn eigen thema.
- We horen bij elkaar gericht op groepsvorming aan het begin van het schooljaar.
- We lossen conflicten zelf op over hoe je zelf actief een conflict kunt oplossen.
- We hebben oor voor elkaar: we leren luisteren naar elkaar.
- We hebben hart voor elkaar over herkennen gevoelens van jezelf en anderen.
- We dragen allemaal een steentje bij: samen werken we aan een veilig klimaat.
- We zijn allemaal anders over diversiteit.
Mediatoren
Wij geloven op Al Wafa in onze leerlingen. Alle leerlingen leren wat mediatie is en oefenen met het oplossen van conflicten. Leerlingen uit de bovenbouw zijn opgeleid tot mediator. De gekozen leerlingen hebben een training gevolgd o.l.v. de vreedzame school coördinator. Mediatoren werken met het stappenplan ‘mediatie’. Zij helpen leerlingen bij het oplossen van een conflict, wanneer zij er zelf niet uit komen.
Tijdens de pauzes worden de mediatoren ingezet. Ze zijn duidelijk herkenbaar aan de hesjes. In de gang is een speciale hoek met informatie over de mediatoren.
In de vreedzame school worden oudere leerlingen niet alleen ingezet bij het oplossen van conflicten tussen leerlingen. Leerlingen kunnen ook ingezet worden bij het lezen met leerlingen uit lagere groepen of ze werken samen aan thema- opdrachten. Binnen de groepen zelf wordt er regelmatig samengewerkt tussen de leerlingen. De samenstelling van de groepjes binnen de klas is divers en ook hier wordt in kleine groepjes samengewerkt aan opdrachten. Hiermee bereiden we onze leerlingen niet alleen voor op het middelbaar onderwijs, maar ook op de samenleving in het algemeen.